|
Merking av grenser Skinnarbu-Bossbøen |
|
|
|
Formann i TFK påtok seg merking av grenser mot Bossbøen, som er en del av kontraktbestemmelsene. Dette skulle vise seg å bli en tung jobb, med 4 hunder i band og 4 gjerdestolper med skilt samt et jernspett for å få satt skiltene ordentlig fast. Dette måtte bæres på skulderne helt inn til kanten av Grassfjell. Med to voksne pointere og en Finnestøver på 70cm som ble etterhvert brukt som hester så ble oppdraget noe enklere. I ryggsekken så var det x antall med redskap, drill, skruer og en valp på 11 uker. Datteren på 12 år var også med, og lurte på hvorfor jeg påtok meg dette alene, "du er jo ikke så ung lenger" fikk jeg høre. Jobben ble i allefall utført. På turen som faktisk ble 1 mil lang etter GPS'en.Det ble oppservert ett rypekull, kyllingene var så små at de ikke var flyvedyktige.

Skiltene er nå satt på strategiske punkter mot Bossbøen, det skal nå ikke være mulig å gå over grensen til Bosbøen i første treningsperiode og for de som har Skinnarbukort uten å oppservere "merkene". Det er blitt oppservert tidligere personer som har krysset grensen av grunneier for Bossbøen og det må ikke skje igjen, derfor er det nå satt opp disse "grensestolpene.

I kontrakten med grunneier av Skinnarbu så har TFK jaktretten på Skinnarbuterrenget, men det er også muligheter for hytteeierne i Møsvatn Fjellpark og gjestene som overnatter på Skinnarbu Hotell å kjøpe jakt og treningskort. Det som er viktig her er at det er bare Gnr 130/ Bnr 15 som har jaktrett. Dette er merket på kart, Gnr 130 Bnr 39 har ikke jaktrett, dette er særdeles viktig for de som kjøper jaktkort å overholde. TFK har en "limit" på 3 ryper pr dag. Telemark FK håper at de som har stående fuglehund ikke benytter seg av tilbudet, da TFK tilbyr sine medlemmer treningskort og arrangerer jaktprøver i området.
Terrengbeskrivelse |
|
Sist oppdatert mandag 10. august 2009 20:12 |